Ziek - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Ruben en Karina Groothuis - WaarBenJij.nu Ziek - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Ruben en Karina Groothuis - WaarBenJij.nu

Ziek

Door: Karina Groothuis

Blijf op de hoogte en volg Ruben en Karina

17 Oktober 2016 | Indonesië, Singaraja

Afgelopen week was Ruben ziek (hij is nog herstellende) en toen dacht ik hé ja hier ziek zijn is toch ook wel even anders dan in Nederland. Dus hierbij een kijkje in het leven in Indonesië met ziekte.

Allereerst zijn er natuurlijk allerlei gezondheidsmaatregelen die je neemt om te voorkomen dat je ziek wordt. Om maar even wat voorbeelden te noemen; je laat je vaccineren voor alles wat moet, je wast netjes je handen na ieder toiletbezoek en voor het eten, je drinkt veel (drink)water, laat de “vieze” eettentjes (aan het begin) even links liggen en je bent voorzichtig met dieren, zoals brutale apen die je koekjes stelen. En voordat ik het vergeet DEET’en is ook een dingetje.

Op dat laatste punt zijn wij niet heel secuur want DEET (zeker de 40%) voelt op je huid alsof je de hele dag in de zon hebt gezeten en je eruit ziet als een kreeft. Maar je wordt er niet bruin van en je vervelt ook niet, hoogstens alleen je nagellak. Zeker omdat wij hier 10 maanden zitten, DEET’en wij alleen ’s avonds en heel af en toe ‘s ochtends als we weten dat we naar een mug-rijke omgeving gaan. En zelfs met een brandend gevoel op je huid wordt je soms nog geprikt. Dus hierbij is je droom dat je volledig kunt voorkomen dat je een muggensteek krijgt doorgeprikt.

Het kan dus gebeuren dat je ondanks al die voorzorgsmaatregelen toch ziek wordt, door het klimaat gedijen virussen en bacteriën beter. Wonden hele daardoor ook langzamer en het is er belangrijk om deze goed te ontsmetten en schoon te houden. Het kan ook zijn dat je last krijg van je maag en de hele dag op de wc moet verblijven. In dat geval spreekt het vaak al voor zich wat je hebt opgelopen en wat je kunt doen. Namelijk, veel blijven drinken (minimaal 2-3 liter) om uitdroging te voorkomen en neem eventueel een ORS. Als het echt lang aanhoudt is aan diarreeremmer ook altijd nog een middel.

In veel gevallen is het echt wat minder duidelijk. Het lijkt vaak een griep; pijn in de spieren en botten, koorts en hoofdpijn. Het kán zijn dat het griep is, maar ook veel andere ziekten hebben (soort) gelijke symptomen. Wat doen wij in het geval van deze symptomen? Ten eerste is het belangrijk om de temperatuur goed bij te houden, veel te drinken en veel te rusten. Pijn kan bestreden worden doormiddel van paracetamol (of ibuprofen). Ga vooral niet doemdenken of alles op internet opzoeken en denken dat je de meest dodelijke ziekte hebt opgelopen ;-).

Als de klachten ernstig worden, de koorts te hoog wordt of wij ons zorgen maken, raadplegen wij een arts. Ook als de ziekte te lang aanhoudt zonder verbetering laten we het hier checken. Want, je weet het hier maar nooit… In Nederland maak je je niet zo zorgen als je deze klachten hebt en ga je niet gauw naar de huisarts. Hier bedenken wij sowieso 2 keer per dag óf het nodig is om een dokter te bezoeken en anders wanneer we vinden dat het elk geval moet (bijvoorbeeld bij aanhoudende hoge koorts).

Wanneer je dan naar de dokter gaat, krijg je hier vaak eerst iets voorgeschreven voordat je bloed wordt getest wat het is. In veel gevallen krijg je antibiotica en wat pijnstillers. Check ALTIJD wat voor medicijnen je krijgt. In onze ervaring zijn het vaak (te) zware medicijnen of zijn ze voor iets anders bedoeld. Ik kreeg bijvoorbeeld een zalfje tegen psoriasis en eczeem mee. Dus tegenwoordig vertrouwen wij de dokter niet meer zo en laten we liever meteen ons bloed checken. De uitslag is er hier vaak binnen een dag al.

Als laatst houden wij hier ons eigen medisch dossier bij als we iets ernstigs hebben. We nemen niet alleen de bonnetjes mee voor de declaratie bij de verzekering. Ook voor ons medisch dossier is het handig om het bij te houden zodat we die straks bij de huisarts aan kunnen aanvullen.

Tot nu toe hebben wij gelukkig, op de dengue na, nog geen hele vervelende ziekten gehad, maar we zijn hier wel wat minder “relaxed” ziek dan in Nederland omdat je weet dat het ook een ernstige ziekte kan zijn. In Nederland is de kans hierop wat kleiner en zijn we daar dus ook minder op berust.

Ps. Ik ben geen medisch deskundige, dus misschien klopt het niet wat wij doen want we gebruiken vooral ons boerenverstand. Dus mocht je echt betrouwbaar medisch advies nodig hebben, zoek dat op een andere plek.