Weer - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Ruben en Karina Groothuis - WaarBenJij.nu Weer - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Ruben en Karina Groothuis - WaarBenJij.nu

Weer

Door: Karina

Blijf op de hoogte en volg Ruben en Karina

09 Oktober 2016 | Indonesië, Singaraja

Het favoriete onderwerp van de meeste Nederlanders om over te praten is - helaas niet Max Verstappen of de formule 1 - maar natuurlijk HET WEER. Gelukkig mag er in Nederland ondertussen al weer geklaagd worden over de kou en over de regen. Ja fijn is dat hè.
Wij hebben hier natuurlijk als echt Nederlanders ook af en toe te klagen over het weer. Nu denk je misschien ‘huh?’ het is daar toch altijd lekker zonnig en warm?

Nou…. nee.
Waar hebben we dan wel mee te maken?

Ten eerste, “lekker” warm kennen we hier nauwelijks. Het is meestal bloedheet en ik-zweet-me-terpletter-warm. Om het een beetje te illustreren, stel je voor dat je met 30 graden in de zon zit met de vochtigheid van een Turks stoombad. Dat dus, maar dan hebben we die situatie al in de schaduw.

Ten tweede, hebben we te maken met vrij veel regen. Dus ook voor ons zijn regelmatig stranddagen in het water gevallen. Vooral op de motor is de regen niet zo prettig. Zeker als je door de bergen gaat kan het dan héél koud zijn. Een tijd terug reden we bijvoorbeeld van het zuiden naar huis (naar het noorden) waarbij we ook door de bergen moeten. De regen liep als een rivier de weg over, maar na eventjes schuilen besloten we toch om door te rijden want zo’n soort regenbui is vaak niet in 10 minuten over. Het rijdt echt verschrikkelijk want je ziet weinig en het is natuurlijk een stuk gladder. Daarbij krijg je het ondertussen net zo koud als wanneer je door een herfstbui fiets in Nederland en je je regenpak bent vergeten. Gelukkig, zodra we over de bergkam zijn is er geen druppel gevallen en is het gewoon weer lekker boven de 30 graden.
De regen brengt ook leuke dingen mee natuurlijk! Bijvoorbeeld, even lekker afkoelen in de regen, het creëert een zwembad in je achtertuin en ook buik glijden over te tegels kan voor veel plezier zorgen 

Als laatst, het weer hier brengt natuurlijk niet de seizoenen mee zoals we dat in Nederlands kennen. Ruben mist dat wel heel erg (ik wat minder want ik houd niet zo van kou ;) ). Maar als je goed kijkt, zie je verschillende seizoenen tegelijk hier. Het ene staat in bloei, terwijl sommige bomen bladeren verliezen en het is hier altijd zomers warm. Alleen de winter hebben we hier nog niet ervaren, maar die hoeven we gelukkig niet te missen dit jaar. De nieuwe groep studenten van de minor is er ondertussen ook al en hebben onder andere pepernoten voor ons mee genomen (bedank Zinat!) dus wij mogen stiekem alvast van de december maand genieten en wat pepernoten eten.